„Uzavřel jsem smlouvu se svýma očima, jak bych se
tedy směl ohlížet za ženou?“, zavázal se kdysi biblický patriarcha Jób (Jób 31,1) Nad tím, může-li být takový slib
inspirací i dnes, se v rozhovoru zamýšlí Vít Šmajstrla, jeden z autorů
iniciativy "Smlouva s očima".
Co je cílem iniciativy "Smlouva s očima"?
Cílem výzvy je motivovat křesťanské muže k
zamyšlení nad vztahem k internetu, sociálním sítím a mobilním telefonům.
K zamyšlení nad tím, jak tyto oblasti zvládají, jak je mají pod kontrolou.
Pornografie je nezpochybnitelným zlem, ale proč myslíte, že je potřeba
regulovat pravidly i přístup k internetu a sociálním sítím obecně?
Jednou jsme se o čemsi bavili na domácí skupince.
Všichni jsme tenkrát měli úplně stejné, navíc čerstvé informace se zpráv na
seznamu.cz, navíc z nějaké hloupé společenské rubriky. „Čerstvé informace“
z Božího slova ale tenkrát neměl nikdo z nás. To mě vyděsilo a vedlo
k rozhodnutí usilovat u sebe o změnu.
K čemu tedy vlastně má iniciativa muže motivovat?
Pravidla jsou nastavená tak, že regulují tři
oblasti zacházení s internetem a sociálními sítěmi:
·
kontakt s nečistým obsahem (nejen pornografie,
ale i všudypřítomné obrázky polonahých žen, reklamy na spodní prádlo apod.),
·
čas strávený na internetu (cílem je vyloučit
zabíjení času „on line“ bez smysluplného účelu), trénování schopnosti obejít se
„bez připojení“.
·
motivy uveřejňování informací a obrázků o sobě
samém.
Kdo dojde k názoru, že potřebuje v těchto
oblastech změnu, že potřebuje s něčím z toho se utkat, pak
přihlášením se do smlouvy získá motivaci, vzájemnou podporu, kontrolu a
vykazatelnost. Samosebou může být, že mnozí půjdou do téhož boje jinými
prostředky, či třeba je zamyšlení nad naší iniciativou „nakopne“ k hledání
pomoci např. ve sboru. A o to hlavně jde, je to jakési zatroubení do boje – a
záleží na každém muži, zda trubku zaslechne a zda a jak na ni zareaguje.
Pravidla, která jsme nastavili, se některým mohou zdát poměrně přísná.
Nejsou. My si už ani neuvědomujeme, jak velkému
tlaku jsme v dnešní době vystaveni a jak velký je posun našich morálních
postojů. Smith Wigglesworth, Boží muž žijící ještě v první polovině dvacátého
století nedovolil, aby k němu domů vešel někdo byť jen s novinami pod
paží (tehdejšími novinami!) – a my jsme denně doma při surfování na internetu
“na hraně pekla“ a ani nám to nepřijde divné! Silný tlak světa vyžaduje silný
protitlak zbožných mužů připravených bojovat.
Navíc kromě prvního pravidla (týkajícího se
pornografie) je možno se zavázet i na přechodnou dobu, např. na týden, měsíc
nebo půl roku. Může jít o doplnění tělesného půstu nebo o zvláštní období
oddělení od světa za účelem hledání Boží tváře, jako jakási obdoba
starozákonního nazírského slibu (Nu 6,1-21).
Proč není možný závazek na přechodnou dobu i u prvního pravidla o
pornografii?
Pornografie je na úplně jiné úrovni. Jsem
přesvědčen, že shlédnutím pornografie se člověk automaticky dostává do styku
s démony, a pokud u pornografie masturbuje, démonům se otevírá
(analogicky styku s prostitutkou, viz např. 1. Kor 6, 15-16). Křesťan
sledující pornografii je duchovně mrtvý a potřebuje pokání a komplexní řešení
své duchovní závislosti – v tom případě ať vyhledá svou duchovní autoritu
a hledá pomoc. Toto nemůže ani nechce Smlouva s očima suplovat. Tedy
stejně jako se nezavazuji, že nebudu týden nebo měsíc spát
s prostitutkami, nelze akceptovat časově omezený závazek ohledně
sledování pornografie.
Muži uvažující o připojení ke Smlouvě s očima
si musejí sami vybojovat rozhodnutí, zda chtějí, aby o nich platilo: Zemřu,
aniž kdy uvidím pornografii (tuto formulaci jsem kdysi přijal a musel jsem si
ji vybojovat). Pro normálního muže bude pornografie vždy lákavá, ale „o
tom to právě je“.
A co když selžu?
Selhání v boji není problémem ani katastrofou.
Selhání lze vyznat a „začít znovu“, nebo opustit smlouvu. Nic z toho není
problém, problémem je život ve lži. Do smlouvy vstupujeme, protože cítíme, že
máme problém a chceme bojovat. Boj není vždy jen vítězný, to je normální.
Na druhé straně slib je v Bibli vždy závažnou
věcí a je lépe neslibovat, než slib později porušit (Kaz 5,3; Př 20,25). Proto
kromě prvního bodu nedoporučujeme nikomu, ani sobě samým, časově neomezené sliby
typu „již nikdy neshlédnu na youtube žádné video“ nebo „již nikdy nenechám ve
shromáždění zapnutý mobil“.
S MUDr. Vítem
Šmajstrlou, lékařem a starším KS Ostrava, hovořil publicista David Floryk. Oba
jmenovaní jsou spoluautory iniciativy Smlouva s očima, kterou naleznete na
http://smlouva-s-ocima.blogspot.cz/. Zkrácená verze rozhovoru publikována zde
Žádné komentáře:
Okomentovat